Rolig golfskola 2022

Publicerat: 2022-06-28 - 09:37 - Skrivet av Anne-Sophie Sundström

Strax innan midsommar avslutades årets golfskola för barn 6 år och uppåt, under ledning av vår tränare Alexander Sverin. 39 glada och entusiastiska barn och ungdomar tränade och lekte tillsammans under tre dagar. Förutom allt skoj de hade serverades det också glass varje dag och så fick deltagarna en varsin golftröja.

– Det här var ett givande samarbete med Helsinglands Sparbank, berättarAlexander. Han hade till sin hjälp fyra medhjälpare från Team Björn Lundén. Elsa Ström, 14 år, blev snabbt en populär ledare för den yngsta gruppen. Klubbens proffssatsande talang - Simon Björkén, 22 år, tog sig an de äldsta deltagarna och blev lite av en idol. Walter Kazmierczak, 15 år, ledde proffsigt sin grupp medan brorsan Werner Kazmierczak, 13 år, var medhjälpare till Alexander för den fjärde gruppen. Totalt var det 39 barn och ungdomar som fick uppleva hur kul det är att spela golf.

– För vissa var det första gången de höll i en golfklubba medan andra är riktigt bra golfare redan, berättar Alexander. Det främsta syftet med golfskolan var att man skulle få en känsla av vilken rolig sport golfen är. Det är en perfekt sommaraktivitet som passar hela familjen. Det har varit roliga dagar och deltagarna har fått prova på, och tränat, alla slag inom sporten. Men dagarna har också innehållit mycket lek, kopplade till sporten.

– Det här var min första golfskola, berättar Alexander och det har verkligen varit jättekul. Jag är så imponerad över både mina medhjälpare och av barnen. Allt har fungerat jättebra! Nu hoppas vi att fler kommer på våra juniorträningar under sommaren, och att de blir medlemmar i klubben - vilket är gratis upp till 12 år. Årets golfskola hade endast nio deltagande flickor, så det är för oss i klubben att jobba vidare och försöka få med fler flickor som vill spela - i sann vision 50/50-anda, som klubben jobbar utifrån.

Som avslutning fick alla deltgare ett varsitt diplom som ett bevis på att första steget är taget för att bli en riktigt bra golfspelare.